Erfarenheter från 7 månader av onlinekurser

29 Jan 2021 av Tobias Fors

TODO:Bilder

Håller du kurser online - eller funderar du på att delta i en? Här är reflektioner och erfarenheter från sju månaders erfarenheter av att utforma och leda kurser helt online.

När pandemin slog till i början av 2020 fick det direkt påverkan på den del av mitt jobb som handlar om att leda utbildningar. Jag har kört kurser kring agila arbetssätt och organisationer sedan 2003 - och alltid “i klassrum”. Mina kurser har dessutom byggt på som ibland kallas upplevelsebaserad pedagogik, eftersom mina kurser handlar om ledarskapsutveckling och till stor del handlar om att aktivt bygga nya färdigheter och insikter. Självklart blev jag orolig för hur det skulle gå med kurserna. Skulle det gå att bygga in bra lärandeupplevelser i ett onlineformat? Skulle någon vilja komma på en sådan kurs. Efter nästan ett år kan jag svara ja och ja på dessa frågor - och dela med mig av några erfarenheter som kan vara nyttiga för dig som ska leda en kurs eller mer interaktiv workshop online.

Självklart blev det stressigt och osäkert när detta hände, men turen ville att jag hade en kurs inplanerad redan i mars. Jag gjorde ett intensivt ryck med att konvertera kursen till ett onlineformat, för att slippa ställa in på kort varsel - och kunde genomföra den som planerat. Sedan dess har jag fortsatt pröva, samla erfarenheter från andra, utvärdera och prova igen.

I den här artikeln tänkte jag dela med mig av några erfarenheter jag samlat på mig under de senaste sju månaderna av utbildningar jag hållit i online. De kurser jag kört mest heter “Certifierad Produktägare i Scrum” och “Certifierad Scrum Master”, men jag har även kört ett par tillfällen av minikursen “Splitting Bootcamp” samt skapat och faciliterat ett antal skräddarsydda workshops med grupper hos olika kunder.

Slutsatsen först

tl;dr: För dig som har ont om tid kommer slutsatsen direkt: det funkar klart över förväntan (utmärkt faktiskt) att köra riktigt interaktiva, effektiva och roliga kurser online. Förutsättningen är bra verktyg och effektiv facilitering. Det kan vara jobbigt att sitta framför datorn länge, men det går att lindra med raster varje timma och extra lång lunch - eller genom att sprida ut kurspassen i tiden. Många deltagare är överraskande nöjda med onlineformatet, samtidigt som många saknar det traditionella fikasurret.

Utmaningarna

De senaste 15 åren eller så har jag nästan uteslutande hållit kurser endast med hjälp av ett blädderblock och noga designade övningsproblem och simuleringar. I övergången till onlineläget har jag behövt tänka igenom vilka övningar som funkat att lyfta rakt av till det nya formatet, och vilka jag behövt designa om.

Flipcharts

Det som fortfarande fungerar utmärkt i onlineformatet är mindre träningsuppgifter i smågrupper och rollspel där vi tränar på specifika färdigheter. Jag ser till att förbereda instruktioner i text, går igenom dem tillsammans i hela gruppen och öppnar sedan upp smårum där grupperna kan träna. Sedan gör vi debrief tillsammans efteråt, och jag kan fylla i och komplettera med kortare föreläsningsinslag.

Efter många år helt utan färdiga presentationsbilder har jag faktiskt nu valt att återinföra detta. Jag övervägde att fortsätta att rita illustrationer i realtid online, men tyckte att det blev en krångelfaktor för mycket i övergången. Istället kör jag så enkla presentationsbilder som möjligt, med illustrationer och några få nyckelord. För varje kurs som går försöker jag slipa bort de värsta bilderna (typiskt de som har för mycket text) och ersätta dem med tydligare bilder vi kan prata kring.

Tekniken

Zoom funkar bra och har haft ett försprång när det gäller den avgörande funktionen att kunna skapa smågrupper (“breakout rooms”) enkelt under kursens gång. Snart kommer nog de flesta konkurrenter ikapp (såg nyligen att Google Meet nu också stödjer smågrupper), vilket blir bra för konkurrensen och valmöjligheterna. Jag har rekommenderat alla deltagare att installera Zoom-klienten om man kan, eftersom man då får vissa funktioner (“gallery view” för video) som inte finns för den som kör webbläsarvarianten.

Som online-whiteboard har jag fastnat för Miro. Användarupplevelsen är helt fenomenal, inte minst när man tänker på att verktyget är helt webbläsarbaserat. Det finns en desktopklient att ladda ned, men jag har inte sett något behov att prova den. Min erfarenhet är att även mer ovana personer snabbt kan komma igång och använda verktyget. Teamet bakom Miro leverera dessutom en strid ström av små och större förbättringar som hittills alla varit spot on.

Prestandamässigt har det fungerat bra för nästan alla på kurserna att köra både video och Miro. Ett stort undantag finns, och det är personer som kopplar upp sig via sitt bolags VPN. På vissa kurser har det varit en majoritet av deltagarna som gjort så - och där har också många haft prestandaproblem.

Överlag tycker jag teknikkrånglet har varit försumbart. Det har hänt oerhört mycket på verktygsfronten de senaste åren, både kvalitets- och användbarhetsmässigt. Dock finns på nästan varje kurs en person som kanske bäst kan beskrivas som “mycket datorovan”. Dessa personer kan vara svåra att stötta eftersom de råkar ut för problem som ingen annan får. Till exempel kan “allt bara försvinna” för en en sådan deltagare - vilket kan visa sig betyda att man helt enkelt råkat stänga ned webbläsaren.

Det jag gjort till en vana för att hjälpa alla komma igång bra är att ha en kortare eller längre kickoff lite innan själva kursen startar. Då kan vi se att alla får igång både Zoom och Miro. Dessutom går vi igenom allt annat praktiskt inför kursen så att alla känner sig trygga och redo. Det blir alltid lite klassiskt uppkopplingskrångel på denna träff - men sen är alla uppe på banan och passen under själva kursen kan sen starta på sekunden.

Online-facilitering

Helt nya möjligheter

Den positiva sidan av att ha tvingats börja köra kurserna online är kanske behovet av att tänka nytt. Istället för att bara köra på som vanligt, men i onlineformat, vill jag leta efter helt nya sätt att utbilda på som verkligen passar och drar nytta av det nya formatet. Många av dessa nya möjligheter kommer från det faktum att vi alla arbetar tillsammans på en gemensam whiteboard och att elimineringen av restid ger nya möjligheter till upplägg för kursen.

Realtidssamarbetet först. Om du gått på en enda någorlunda interaktiv workshop de senaste årtiondena så vet du att stora mängder post-its förbrukas. De hjälper oss samarbeta, vara kreativa och bygga delaktighet. När vi jobbar online vill vi fortfarande ha dessa effekter, men nu öppnas många nya möjligheter. Eftersom alla jobbar på en gemensam digital whiteboard kan vi snabbt och effektivt bygga gemensamma modeller av problem vi jobbar med, skissa ut produktkoncept, och så vidare. Som utbildare kan jag förbereda mer eller mindre uppstyrda arbetsytor som grupper kan utgå ifrån.

Vill jag till exempel att deltagarna ska träna på en modelleringsteknik som impact mapping, då kan jag inleda det kursblocket med att deltagarna i par får jobba igenom ett förberett exempel (för att lära sig hur modellen fungerar) för att sedan släppa lös case-team på att modellera sin egen produktidé fritt utifrån den nu inlärda tekniken. Jag kan förstås också se modellerna växa fram i realtid på brädan och därför erbjuda tips och råd och om någon kör fast.

Ingen restid

Att åka till en annan stad och hinna med lite mikroturistande kan vara en kul bonus på kursupplevelsen. Nu när det inte passar så bra kanske vi kan hitta lite glädje i att slippa restider. Att kunna gå direkt från frukostbordet till kursen på några få minuter är en intressant fördel, som bland annat gör det enklare att lägga upp en kurs utspritt i flera kortare pass, istället för att av logistiska skäl genomföra kursen på 2-3 dagar samlat.

Energi

Framtiden

Tobias Fors
Tobias Fors är konsult och utbildare åt techintensiva organisationer. Med 20 års erfarenhet i såväl operativa som konsultativa roller hjälper han moderna ledare att ta sina företag vidare på förbättringsresan. Tobias är Certified Scrum Trainer för Scrum Alliance och grundare av kunskapsföretaget Holifant AB. Motto: Leverans och lärande!